Categories
'i dag' (Danish) Blogs Education/Undervisning Frivillig arbejde Historier/Stories Kunst Poesi Psykiatri Rewritalize Skrivning Udfordring Undervisning

Stribebiller 2

“Beskriv et rum, nu med person”

Det er da nogle pusseløjerlige fætre, siger far, jeg har da aldrig set sådan nogle før,

Det passer næppe, da far havde en af de største billesamlinger man kan forestille sig, der var næppe nogle med striberne hvem samler dog på kakerlakker? Far nyder sit værk, ABT køkkenet var højeste mode, kreativt blev indbygningskodepladens kontroller gemt i en skuffe, det kunne han selv flikke sammen som den dygtige håndværker han var.

Der SKAL sukker i den te, pis med de pissemyrer. Stakkels far, de sundhedsfanatikske 3/4 der af familien ville ikke længere have sukker i teen: “NU ER DET Hele ØDELAGT”.

Siden Kim var 4 år, har han været besat af skildpadder, men er det en god ídé at lade den stjæle Ursus’ mad?

Ja, stribebillerne kom jo nok med fra forretningen i Taastrup. Stribebillerne kom jo nok med fra forretningen i Taastrup, dygtige ingeninører var de, bag det klassiske skråskab i bryggersetT

Categories
'i dag' (Danish) Blogs Education/Undervisning Frivillig arbejde Hackers Historier/Stories Humor Kunst Livet Poesi Psykiatri Rewritalize Skrivning Udfordring

Stribebiller

“Beskriv et rum uden at være der”

Det er et ulasteligt 70er stil, orange låger, spisekøkken, timer i indbygningsovnen.

Der er godt nok langt fra bryggersskabet til køkkenet , specielt når man er en stribebille, jeg kan dog godt navigere hastigt, modsat den hær af myretuer der har fundet vej helt udefra til tepotten med 4 spk. sukker.

Gode mennesker der ikke går så meget op wi at leve “spic and spam”, “rev vi marken let”, der er masser af “wienerbrød” tilgængeligt,

Åh den støj, “Nothing commander, except volcanoes” lyder det igen og igen.

Nu slås takten an, den lægges som håndkantslag med 1. sek interval.

Det plejer at signalere at der er noget godt på vej, hvad mon det bliver i dag? Forhåbentlig noget sødt, til mig og mine venner

Fra mit skildpaddesyn er trinnet til bryggerset uendelig højt. SLIDE!, og der er fest i hundemad, ikke den bedste kost for en skildpadde.

Hvordan kommer jeg egentlig op igen? Lige meget der er masser af mad, andre har opdaget det, ja jeg kom med maden og slog lejr med mine venner bag skabet, der levede vi i fred og ro, indtil vi blev opdaget. Ingen kan lide vores slægt, ellers et imponerende hjem vi fik bygget, nå, den der ler sidst ler bedst, efter tredje verdenskrig er der kun os og bjørnedyr tilbage.

Categories
'i dag' (Danish) Blogs Education/Undervisning Frivillig arbejde Historier/Stories Kunst Poesi Psykiatri Rewritalize Skrivning Sundhed Udfordring

Tepotte

Kan du så te dig til potvrag, det var den association jeg fik efter jeg havde sagt “Tea. Earl Grey. Hot.

Er det egentlig ikke dobbelt konfekt.

Næh, iste er da kold, men da sjældent Earl Grey. Nu kom jeg til et tænke på Dorian Grey, hans bagmand, Oscar, ligger og hviler sig på Péré Lachaise sammen med kæmper som “spurven” og “dørmanden”.

En gang var vi på udgik efter min kærestes mormor, hun var dog ikke på på Pérè Lachaise , tilgengæld var manden på vagt upassende på den partiske måde: “blikket går ned”…min kæreste var i lårkort.

Categories
Blogs Historier/Stories Kim Blog (English) Psykiatri Rewritalize Skrivning

Min morgen

Jeg skal ikke noget før senere, jeg orienterer mig til højre, det er yndlingssiden, ikke sådan politisk jeg er spreder og samler.

Blodprøver, super effektivt, jeg er imponeret, alt ser godt ud, jeg er mere rolig.

Mynte har lavet kaffe og ristet brød, værdsætter jeg det nok? Hvis jeg selv skulle stå for det, var det gået i stå før det gik i gang. Jeg nyder det, Mynte er flittig, jeg er imponeret, hun burde slikke sår, der er mange åbne, i stedet er hun i aktion, jeg kalder hende udansk, der er ikke meget jante over hende.

Nå jeg må afsted, først skal jeg stemme, derefter på jagt efter valgflæsk, i aften skal jeg mæske mig, morgenen er slut, jeg glæder mig til resten af dagen, som jeg forventer byder på helt nye oplevelser.

Categories
'i dag' (Danish) Blogs Historier/Stories Poesi Psykiatri Rewritalize Skrivning Udfordring

The American ( Forår)

Jeg har noget i maven, jeg ved ikke hvad. Det kribler og krabler, jeg kan ikke følge med.

Er i en rus i sus og dus.

P-dag i rus lag, forstyrrer min dag

Jeg vil tilbage i varmen, og griber i barmen, det er vel egen, måske egnet, ud af hegnet, skal hjem og sove, det er noget af det sjove der var P i bagagen, The American spiller, jeg er hjemme igen.

Categories
'i dag' (Danish) Blogs Historier/Stories Livet Psykiatri Sundhed

Tak Bertel

Den 30. oktober 2021 var det min fødselsdag, det var en dejlig dag, som blev tilbragt sammen med den nærmeste familie, noget jeg har haft bedre muligheder for end længe, de seneste par uger.

Dagen bragte også sorg, ildsjælen Bertel Rüdinger gik bort.

Slide fra Bertels præsentation
Slide fra Bertels præsentation

Jeg nød det privilegium, ved flere lejligheder, at være med til at undervise de nye sygeplejersker i Region H Psykiatri på kurserne “Rational medicinhåndtering” og “Godt på vej i psykiatrien”, sammen med Bertel.

Bertels stærke holdninger til, store viden om og visioner om en bedre psykiatri, var med til at ændre min opfattelse af mig selv, f.eks. om hvorvidt jeg havde været udsat for tvang, det fik han mig til at indse at jeg rent faktisk havde været.

Bertel fik mig også til at stoppe med at anvende, og til at stille spørgsmålstegn ved, nogle udbredte metaforer i mine oplæg, herunder at sammenligne psykisk sygdom med diabetes, fordi den er kronisk, at psykisk sygdom skyldes kemiske ubalancer i hjernen, og så gav han mig de første forklaringer på hvorledes den psykofarmaka, jeg selv tager, virker og hvordan den gør det, han fik mig til at gøre op med nogle myter. Han fik mig til at gå mere i dybden og at strenge mig mere an.

At stille spørgsmålstegn ved den officielle opfattelse af psykiatri, og specielt brugen af medicin, i forbindelse med undervisningen af sundhedsprofessionelle, var ganske enkelt stærkt, og vel nærmest chokerende for dem, de havde jo netop hørt noget ganske andet fra en læge.

Vi var ikke enige om alt, men pointen på den del af kurset vi deltog i, var jo netop at præsentere flere synspunkter.

Men som Bertel sagde, “medicinen virker for dig, det er dejligt”.

I øvrigt var det modigt og vigtigt, at psykiatrien inviterede dig ind, og omfavnede og støttede op om dine synspunkter, det var en stor sejr.

Tak for inspirationen, engagementet og dit dejlige positive og venlige væsen, Bertel. Du gjorde en kæmpe forskel, og selv om vi med dig, har mistet en af peer-arbejdets stærkeste kræfter, så vil arbejdet fortsætte i din ånd.

Det sidste billede jeg har af dig, var da du kørte mig til Ørestad, efter det sidste oplæg vi holdt, det står helt tydeligt og vil altid gøre det.

Categories
'i dag' (Danish) Blogs Kunst NGOs Psykiatri Undervisning

Bogen “Bipolar for begyndere” – et resultat af en samskabende proces

Forside - Bipolar for begyndere : Hvordan holder du balancenFor snart 3 år siden påbegyndte den nye bog Bipolar for begyndere : Hvordan holder du balancen? en lang rejse fra idé til udgivet bog. Bogen er blevet til i en samskabende proces mellem personer der har diagnosen bipolar affektiv sindslidelse, pårørende og sundhedsprofessionelle.

Processen startede med 4 workshops der blev faciliteret af selvhjælpsgruppen “Bipolargruppen“, herefter blev bogen skrevet i et samarbejde mellem bidragyderne i løbet af 2020 og 2021, her var Google Docs helt uundværlig, ikke mindst pga. COVID-19 nedlukningen, der umuliggjorde skriveworkshops, heldigvis havde vi afviklet alle 4 workshops inden der blev lukket ned.

I det hele taget er tilblivelsesprocessen noget af det mest interessante og lærerige ved bogen, og det vil jeg vende tilbage til i kommende blogindlæg.

Som det nok er bekendt for de fleste har jeg selv diagnosen, og jeg er stolt over at være blandt bidragyderne til bogen, der bla. har min viv Guðmunda Sirrý Arnardóttir aka. Mynte som medforfatter.

Du kan pt. købe bogen hos DepressionsForeningen og Academic Books samt låne den på Biblioteket.

Detaljer om bogen

Anmeldelser og interviews

Eksterne henvisninger

Categories
Blogs Bookmarks Computere og Internet Education/Undervisning Hackers Historier/Stories Kim Blog (English) Psykiatri Resources Udfordring Undervisning

“Yeah”

Kilde: https://twitter.com/elonmusk/status/891713104786083841

Categories
'i dag' (Danish) Blogs Bookmarks Education/Undervisning Frivillig arbejde Historier/Stories Livet Manic Panic Musik Psykiatri Resources Udfordring Undervisning

Mit liv som bipolar

Er du bange for mig?I 2015 fandt jeg pludselig mig selv hængende i 3 meters størrelse på en plakat på Rådhuspladsen, hvor jeg holdt et skilt med teksten “Er Du Bange For Mig?”

Det var i forbindelse med en kampagne som Depressionsforeningen kørte for at gøre opmærksom på den psykiske lidelse jeg lever med, bipolar affektiv sindslidelse, af mange nok bedre kendt som manio-depressivitet.

Kampagnen kørte i forbindelse med den årlige bipolardag i 2015, og meningen var at sætte fokus på at undersøgelser viser at mange er bange for mennesker med psykiske lidelser.

Bipolardagen finder sted den 30. marts hvert år, og falder sammen med Vincent van Goghs fødselsdag, fordi mange er af den opfattelse at van Gogh havde bipolar.

Efter bipolardagen i 2015 tænkte jeg nok at jeg var blevet eksponeret rigeligt, så det er glædeligt at andre stiller op, f.eks. i den udsendelse DR viste den 20. december 2016: Når sindet splittes – mit liv som bipolar (linket holder nok op med at virke ret hurtigt).

I udsendelsen følger vi tre personer, Hanne, Helene og Mikkel, der alle lider af bipolar affektiv sindslidelse.

Jeg kan genkende mange ting fra udsendelsen, især mange aspekter af Hannes og især Helenes historier.

I Hannes tilfælde, genkender jeg den hektiske tid før lidelsen brød ud, med alt for meget arbejde og for mange aktiviteter, for mig ledte det i 2005 til et sammenbrud, min første episode og en efterfølgende indlæggelse.

I Helenes tilfælde, genkender jeg kaoset og det uoverskuelige i selv de mindste ting, men selv om det rodede i mit hjem og i mit hovede, kunne jeg passe et arbejde.

I Mikkels tilfælde genkender jeg at jeg i dag lever et ganske normalt liv med et fuldtidsjob, og så fandt jeg også fællesskaber som lektiehjælper, at gå til koncerter, i selvhjælpsgrupper, at gå i kirke samt at holde oplæg om mit liv med min faste “partner”, bipolar affektiv sindslidelse.

Herudover har jeg de sidste 5 år været i behandling i distrikts- og socialpsykiatri, men er nu færdigbehandlet.

Som udsendelsen kommer ind på, er der flere typer af lidelsen, min er den klassiske, type 1. Mine største udfordringer er manier og psykoser. Der er lidt beklageligt at der ikke tales så meget om det aspekt i udsendelsen, men det kan også være meget voldsomt, og det i høj grad i mit tilfælde. Det er nok meget godt at nedtone det aspekt, og det er positivt at DR har stået for fristelsen til at slå ned i det spektakulære.

Manierne kan jeg håndtere i dag, det er værre med de depressive episoder, fordi jeg bliver handlingslammet. Heldigvis er mine depressive perioder sjældent dybe, og de var dybere før jeg kom i behandling.

I programmet tales der også om præparatet Lithium, og at det virker rigtig godt på ca. 10%. Jeg er en af dem det virker på. Lithium er min redningskrans, og jeg har ikke nogle bivirkninger, en man ofte ser er tremor, dvs. voldsom rysten.

Hvis jeg ikke passer min Lithium bliver jeg efter ca. 3 uger, ustabil, manisk og lidende. Ubehandlet vil det helt sikkert udvikle sig til voldsomme psykoser, og det er ikke noget jeg har lyst til at “udforske” igen.

Ellers er jeg en af dem der er kommet sig godt og har lært at leve med lidelsen. En af nøglerne til at leve med lidelsen, har været at bryde isolationen, hvilket desværre er noget af det sværeste at gøre

Mine råd er altid at man får hjælp, indsigt i sin lidelse og hvordan man kan leve med den, og bryder isolationen ved at deltage i fællesskaber.

At bryde isolationen er desværre ofte svært, specielt hvis man lider af depression, jeg har oplevet at “flatline”, altså at hjernen er gået helt i stå, og som Helene, skammede jeg mig over at der var så meget rod, at jeg ikke inviterede gæster.

Man skal også væbne sig med tålmodighed. Efter min værste episode fik jeg kognitive skader, f.eks. blev min hukommelse dårlig og jeg var ikke i stand til at udføre selv simple ting, som at dosere min medicin. Det fik jeg hjælp til af distriktspsykiatrien, og i flere år kom jeg der ugentligt.

Distriktspsykiatrien forsikrede mig om at jeg ville få det bedre, de sagde at der ville gå 1 år. Det tog nok nærmere 1,5 år, men de havde ret, jeg fik det bedre, de ved hvad de taler om at at de giver håb er centralt.

Min historie er blevet til en succeshistorie, og jeg er netop blevet fastansat efter et forløb hvor jeg, på 2,5 år er gået fra kontanthjælp til praktik (15 timer/uge) til løntilskud (24 timer/uge) til 2 midlertidige ansættelser (37 timer/uge) og nu fastansættelse det samme sted.

Jeg kan også invitere gæster nu, fordi mit hjem er blevet beboeligt, det havde jeg ikke magtet uden pårørende og venner.

Det kunne nu sagtens have været anderledes. Den største succes er nok at jeg stadig er her, ikke fordi jeg har haft selvmordstanker, men ganske enkelt fordi jeg i de psykotiske episoder, laver ting der er farlige for mig selv.

DR udsendelsen løfter også en flig af hvor individuelt lidelsen udspiller sig, og at det ikke er alle der kommer sig lige godt, endsige i det hele taget. Så min historie kan godt tjene til inspiration, men man skal ikke glemme, som Maj Vinberg siger i udsendelsen, at ca. 1/3 går det rigtig godt, 1/3 er det op og ned og 1/3 hvor sygdommen kan have et meget ondartet forløb.

Jeg kunne godt have tænkt mig at hørt endnu mere fra Overlæge Maj Vinberg, som jeg kender fra et forskningsprojekt, men alt i alt synes jeg udsendelsen kom godt omkring emnet.

Eksterne henvisninger

Categories
'i dag' (Danish) Blogs Education/Undervisning Historier/Stories Livet Manic Panic Psykiatri Udfordring Undervisning

Vedr. Recovery-mentorer søges til bæltefrit afsnit 809 på Psykiatrisk Center Glostrup

Ansøgning sendt til Psykiatrisk Center Glostrup 11. juli 2016